Tankar om gårdagens kaloriutmaning

Tog inte så många bilder på ‘maten’ som jag åt eftersom jag filmade allting, videon kommer förhoppningsvis upp på lördag eller fredag kväll (är en hel del material att arbeta igenom). Nedanstående bild är inte hela intaget.kalorier

Började som jag nämnde i gårdagens inlägg började jag dagen med att ära upp hela Startpaketet, som dessutom var Start med choklad och hasselnöt, vilket först och främst drog upp kaloriintaget och dessutom var riktigt gott. Första lärdomen kan dras redan här; om du vill gå ner i vikt eller undvika att gå upp i vikt, hoppa över frukosten, ett riktigt onödigt intag av kalorier, min ‘frukost’ består vanligtvis av en kopp Lindvalls. Det omvända förhållandet gäller givetvis, om du konstant underäter och ‘inte kan gå upp i vikt’, se till att ha en god frukostrutin, att dra i sig en portion med exempelvis Start eller dylika livsmedel tillsammans med röd mjölk är ett utmärkt sätt att rejält trycka upp ditt dagliga intag.
Men om man inte siktar på att bulka kan jag verkligen inte förstå hur man väljer att börja sin morgon med det, jag kan än mindre förstå hur föräldrar kan ge sina barn vad som i princip är godis till frukost.
Efter det åt jag en Big Mac, som i Sverige innehåller 510 kcal, vilket egentligen inte är så mycket med tanke på att den mättar ganska bra, den innehåller vidare 26 gram protein, så även om det inte är optimal deffmat så finns det definitivt värre saker att äta dig mätt på. Så här i efterhand skulle jag nog ätit någonting annat för att komma upp i de 510 kalorierna (i syfte att inte bli så mätt).
Om vi återgår till bilden så drack jag bara ett av hasselnötspaketen, de var rätt mäktiga (700 kcal i en liter, väldigt goda dock). Rocky Roaden (ca 1500 kcal) var den största utmaningen som jag höll på med längst.
Naturgodispåsen bestod av 200 g cashewnötter i yoghurtöverdrag, vilket motsvarade 1100 kcal, vilket även var de lättaste kalorierna att få i sig, även om jag åt de sent på kvällen. Om jag gör någonting liknande kommer jag helt klart att sikta på att äta mer av dessa. Ytterligare ett bulktips; lätta och goda kalorier att dra i sig om man behöver mer energi.

triceps43

Ytterligare ett tips för viktuppgång, och likaså att undvika om man vill hålla formen, är att småäta. Besökte bland annat medeltidsmuseet och Stadshuset (bilden ovan är tagen där), åt mellan varven tre Snickers (totalt 150 g = ca 750 kcal) samt tre liknande godissorter (också 150 g = ca 750 kcal). Energirika och inte särskilt mättande. I vanliga fall skulle jag inte ens tänkt på att äta eller småäta om jag aktivt gör någonting, vilket alltså blir ett utmärkt tillfälle att just inte äta men om du underäter kan det vara läge att äta även då det inte ‘egentligen’ är läge för det.
Ett tag mitt på dagen mådde jag inte så bra och övervägde att stanna vid 10 000 kalorier men efter gympasset (vilket var mediokert), kände jag att jag kunde äta mer, så kom till slut upp till dryga 12 000 kalorier, mådde inte jättebra vid dagens slut.
Slutligen vill jag bara påpeka hur lätt det är att få i sig kalorier. Vill du gå upp i vikt: Ät mycket kolhydrater, för mycket fett gör dig med stor sannolikhet illamående och för mycket protein mättar. Om du vill gå ner i vikt: Ät mycket protein samt grönsaker som tar upp mycket plats i magen. VR0A5497

Som sagt kommer videon förhoppningsvis upp på lördag, kommer även skriva mer inlägg om viktuppgång och viktnedgång då ämnet är intressant
Dagens pass blir det sjunde passet i RSR vilket är ett lätt pass med 6 set a 2 reps på 160 kg, passet efter det blir ohyggligt tungt med 6 set a 6 reps på 160 kg.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: