Att optimera allt!

Fick nyligen en fråga från en Brother in Iron som inte kunde sluta tänka på hur man bäst optimerar allting i vardagen för att bäst gynna muskeltillväxten.

shouldersofglory

Att optimera så mycket som möjligt är självklart en god idé. Dock så kan man bara optimera en viss mängd faktorer när det kommer till att bygga muskler. Det mesta består faktiskt i att undvika att göra suboptimala saker. Det jag har i åtanke nu är; Undvika att sova dåligt, undvika alkohol samt att undvika att äta saker som inte platsar i ditt kostschema. Det vi kan och vill optimera blir alltså sömn, kost och träning. Resterande tid på dygnet behöver inte användas till att tänka på gymmet. Efter du kört ditt gympass och du ätit ditt schemalagda mål mat är det inte nödvändigt att tänka mer på hur du kan optimera resten av dagen så länge du ser till att inte göra de nyss nämnda suboptimala saker. Du kan alltså med gott samvete och vetskapen att du gjort ditt för dagen i resan mot målfysiken fokusera på annat. Annat kan i princip vara vad som helst. Här skiljer det dock sig lite mellan individer beroende på var man ligger till. Är man nybörjare så kommer man givetvis tjäna i längden på att läsa så mycket man kan angående kost och träning under resterande tid på dygnet. Om man dock  känner att man har tillräcklig koll på läget och vill spendera tiden med annat är det helt acceptabelt.

2012-12-26_00001

Slutsats: Så länge du har gett allt och förhoppningsviss progressat på gymmet och ser till att äta och sova enligt din rutin så behöver du inte tänka på hypertrofin 24/7. Det är alltså helt ok att sitta och spela Skyrim eller göra någonting helt annat resten av tiden när du inte är på jobbet eller ägnar dig åt studier.

/Mackan

2 Comments on “Att optimera allt!

  1. Kanonsvar Mackan!
    Förmodligen visste jag det redan innerst inne, men behövde höra det från någon som dig.
    Då blir det att slötitta Netflix resten av kvällen, efter jag avnjutit mina fläskkarréer 🙂

%d bloggers like this: