Underarmsträning!

Dedikerar följande inlägg till HMS Laestander.

biker2 - Kopia

 

Jag betraktar underarmarna ungefär på samma sätt som magen (http://mackansvarar.se/2013/06/30/den-stora-artikeln-om-magtraning/), dvs att de får mycket träning via andra övningar än de som direkt är ämnade för just underarmarna. Särskilt under ryggpassen aktiveras underarmarna. Kör du utan remmar kommer de att stimuleras rejält. Notera dock att man efter ett tag oftast kommer till ett stadie då greppstyrkan inte är likvärdig styrkan i ryggen, av detta skäl brukar jag rekommendera remmar. Under ett ryggpass bör man ta slut i ryggmusklerna före greppet!

alexkeps

 

Jag tränar inte underarmarna specifikt utan ser det som en del i min bicepsträning. Detta då jag känner att de blir stimulerade av den bicepsövningen jag gör samt även via diverse olika övningar där greppet är viktigt och jag inte använder remmar (tänker bland annat på, utsida- och baksida axlar). Den bicepsövninng jag för tillfället utövar är koncentrationscurls med Z-stången, vilket för mina trogna läsare inte låter som någonting som jag skulle ägna mig åt :). Det är dock en skön övning att lägga in i under ryggdagen (vilken egentligen är ett sk. “pull-day”).

WP_20131012_013

 

Om man specifikt behöver träna underarmarna (i skadesyfte etc) rekommenderar jag “handcurls” över en bänk eller dylikt, dvs, ta en stång eller ett par hantlar och curla upp med handflatan mot dig. Det finns många varianter på denna övning, rörelsen förblir dock densamma, så hitta en variant som passar dig!

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: