Genetiska styrkor och svagheter strukturmässigt

Tänkte idag skriva lite om mina egna styrkor och svagheter genetiskt sett, i förhållande till kroppen!

2010-08-17 15.11.17

Ovanstående bild är daterad till Augusti 2010. Som vi ser har jag redan här en rejäl bredd över axlarna och redan bra utveckling i ryggmuskulaturen. Jag har haft lätt att bygga rygg, axlar och armar. Axlarna och armarna kommer till viss del från min tidigare thaiboxning, styrkan i ryggen var väldigt god efter allt tungt bärande under värnplikten. Så de hade redan innan jag började köra ordentligt i gymmet en bra grund.
Strukturellt breda axlar ger en fördel estetiskt sätt men kan även bidra med nackdelar. Bröstträning har alltid varit relativt svårt. Detta har sin grund i välutvecklade axlar och just den strukturella bredheten. Detta ledde i början till att axlarna tog över mycket av träningen som var ämnat till brösten. Om vi tar bänkpressen som exempel så tar axlarna över mer av arbetet ju längre ifrån axlarna är ifrån varandra i botten (alltså av det som ligger emot bänken). Så se därför till att om du är strukturellt bred att trycka ihop skuldrorna (trapzen) när du bänkar för att ge brösten så stor rörelsebana som möjligt.
Förutom eventuella tekniska svårigheter när det kommer till övningarna så måste man ha mer muskler för att täcka ut avståndet mellan axlarna för att se estetisk ut. Ju tightare man är mellan axlarna desto grövre kommer brösten se ut, ju bredare man är kommer det att se mindre köttigt ut. Nedan är ett bra exempel på detta från ca ett år sedan, axlarna ser bättre ut än brösten.shoulders - Kopia

Vidare är jag ganska lång 187,5 cm med långa ben och långa armar (194 cm). Långa ben kräver väldigt mycket massa för att inte se små ut. Benen var tillsammans med brösten länge en svag punkt. Till skillnad från ryggens utveckling krävde benen mer omsorg, de började utvecklas rejält när jag började böja mer och göra mindre av annat, detta är en av anledningarna till att jag tycker det är roligare att visa upp benen än ryggen, just på grund av att jag kämpat så mycket hårdare för dem. Samma sak gäller brösten i kontrast till mina armar (biceps har jag i princip alltid haft). Även om biceps alltid varit bra så är underarmarna ingenting som växt enligt önskan (har kört de separat ett tag nu för att komma tillrätta med detta). Återigen angående bredheten så blir även trapzen svårare att få till bra (såvida man inte trycker ihop axlarna i specifika poser). Angående längden så är bodybuilding en sport för kortare killar, det är bara kolla hur det ser ut bland proffsbyggare.

joocey1

Min poäng med detta inlägg är att alla har styrkor och svagheter. Precis som jag har haft lätt med att bygga rygg har jag haft svårt att bygga ben. För dig kanske det är tvärtom. För någon annan kanske det är lätt att bulka, för ytterligare en annan kanske det är svårt att deffa. Det gäller att utnyttja sina fördelar och arbeta ännu hårdare på sina svagheter. Viktigt är också att inte hitta ursäkter. Alla har någonting som de har svårt för men alla har samtidigt någonting de har lätt för.

 

%d bloggers like this: