Värdet av en bra pwo-rutin!

Min pwo-rutin är helig, den infaller innan varje pass och kan variera i sin natur. Syftet med rutinen är dock alltid den samma, nämligen att uppnå en en sinnesstämning där jag är som mest taggad. 
warface_186989612
Pwo-rutiner i teorin
Att ha en riktigt bra pwo-rutin är en vital del till ett riktigt bra pass. En pwo-rutin går alltså ut på att tagga igång sig själv så mycket som möjligt innan gymmet för att kunna prestera maximalt under passet. Det finns både en mental och en fysisk aspekt av den. Den fysiska delen ligger i att ta någonting som gör att kroppen blir piggare. Den mentala delen ligger i att hamna i en sinnesstämning där du känner dig som en bärsärk som just doserat en heroisk mängd flugsvamp.
kaffe-styrketraning

Den fysiska delen 
Min absolut vanligaste kombination är kaffe och kolhydrater, denna kombination intas ca 25-40 minuter innan jag är på gymmet. Kolhydraterna består antingen av en påse godis eller en eller två frukter. Godispåsen ska innehålla så mycket kolhydrater som möjligt, detta ser man på innehållsförteckningen, se till att fetthalten är <0.5 g per 100 g. Värt att notera är dock att om du presterar bättre om du äter någonting helt annat så är det det du ska gå efter, men för mig har kombinationen kaffe och socker fungerat utmärkt.
mandarin_56998251_176089727
Det finns även ett stort antal preworkout-produkter på marknaden, många är ganska lika varandra, och har ofta liknande ingredienser. En vanlig sådan är beta-alanin som framkallar de stickande känslorna i huden, vissa ogillar dessa stickningar, jag tycker dock de är ärorika. Jag brukar ta antingen Rage från Fairing eller Assault från Musclepharm, båda innehåller sin beskärda del beta-alanin och tjänar alltid bra som en väg till The Rage! Se dock upp för att ta sådana tillskott för ofta, de stressar upp kroppen och om man konstant tar dem kan det vara taxerande för kroppen. Jag brukar ta någon av ovanstående produkter i snitt en gång i veckan, som sagt fungerar kaffe och kolhydrater utmärkt, pwo-produkten blir mer som en rolig grej som man tar vid speciella tillfällen.
warface2
Den mentala delen/Enter rage
Att uppnå den sköna sinnesstämningen innan ett hårt pass uppnås på enklast genom att lyssna på någon hård, bra musik. Vissa vilsna själar har ännu inte insett värdet av Metal och andra tunga musikgenrer. Om du är en av dem, misströsta icke! Så länge du har någon musik du kan tagga till rejält till är det bra. Allt handlar egentligen om att du ska bli så motiverad som möjligt, om du gör det genom ABBA så är det precis lika bra som om du gör det genom Raubtier. För min del blir det alltsom oftast Metal men ibland även Trance.
trance
Vidare kan du se till att göra varje gympass till ett speciellt tillfälle, om du gillar att köra exempelvis marklyft, så kan du gå och tänka hela dagen (eller dagen innan) på hur skönt det kommer bli att ta ut dig max under den övningen. Sätt även upp mål för träningspasset innan du drar till gymmet. Dessa mål bör förslagsvis vara att göra fler reps alternativt höja vikten från föregående pass.
/Mackan

4 Comments on “Värdet av en bra pwo-rutin!

  1. Jag vågar inte ta pwo eftersom om du får för mycket koffein så kan du få hjärtklapper för ditt hjärta blir överansträngt är bara 15 år ska jag istället äta ett äpple eller godis innan tränningen? Mvh Erik

    • Tjena!

      Oroa dig inte över det. Koffein är inget måste. Kör på frukt godis istället :).

  2. äter du några snabba kolhydrater efter styrkepassen? tex godis/malto som du gör innan?

    • Tjena Ante!

      Nej, jag käkar mina kolisar i form av ris när jag kommer hem istället! 🙂

%d bloggers like this: