Angående frukost

Myten om att frukost skulle vara dagens viktigaste mål har funnits med oss länge och är djupt inrotad i den svenska folksjälen. Därför tänkte jag, likt en exorcist, driva ut denna osanning.

dawn-of-the-dead-lake-at-756348

När är frukost nödvändigt?

Jag tänkte börja med att ta upp de tillfällen då frukost faktiskt fyller en funktion, på så sätt blir det lättare att sluta sig till när frukost inte är nödvändigt.

1) Om man har ett stort kaloriutrymme. Återigen är det resultaten i gymmet som får dig att växa, inte ett visst antal kalorier (för hardgainers). Om de extra kalorierna från frukost får dig att prestera bättre under kommande gympass är det så klart gynnsamt.

2) Hård kroppsarbete. Arbetar man hårt med kroppen kan timmarna fram till lunch bli väldigt långa om man inte fått i sig energi innan. Exempelvis så testade jag en gång under värnplikten att hoppa över frukosten i förmån för en halvtimmmes extra sömn, det var en otäck upplevelse. Viktigt att notera är även att de som arbetar hårt med kroppen (min erfarenhet: värnplikten, gårdsarbete) även omsätter mer kalorier än de med andra sysselsättningar vilket gör att de har ett större utrymme för kaloriintag.

3) Undantagsfall. Även om man som jag kör periodisk fasta och försöker hålla mitt ätarfönster mellan 12-20 så finns det givetvis tillfället då det inte är värt att nitiskt följa detta. I slutändan av dagen är det kalorier in vs kalorier ut som är den mest avgörande faktorn. Bli därför inte fördärvad om du befinner dig på ett hotell som serverar en frukost värdig gudarna. Ät på och ät mindre under resten av dagen!

pannkakor

När är frukost onödigt?

1) Kort sagt; Vid övriga tillfällen än ovan. För det första är de flesta människor inte ens hungriga på morgonen, de som är det kan förmodligen vänja sig av vid det efter några dagar. Detta är även helt naturligt, utan att vara någon forskare på evolutionshistoria (har dock läst min beskärda del) vågar jag påstå att våra förfäder för 20 000 år sedan inte åt det första han gjorde när han vaknade.
För det andra så sparar du tid på att inte äta frukost, tid som kan användas till längre sömn exempelvis. Om du, likt de flesta, inte har ett väldigt fysiskt krävande jobb behöver du inte den extra energin som frukost ger utan kan med fördel vänta fram till lunch (11-12) med att äta. Om du måste prestera mentalt och känner dig seg finns ju alltid kaffe.

kaffe-styrketraning

Slutsats

Såvida du inte är en riktig hard gainer eller vid måltiden direkt efter gymmet så finns det ingen anledning att äta om du inte är hungrig  spara de kalorierna till ett tillfälle då du är hungrig istället. Jag är exempelvis aldrig hungrig på morgonen utan föredrar att äta senare på dagen, mitt största intag av kalorier ligger givetvis efter avslutat gympass. Om du däremot alltid är hungrig på morgonen och aldrig känner dig hungrig efter middagen är det så klart inget fel i att äta frukost och skippa intag av mat efter middagen.

Picture 30

Vad säger studierna?

Det finns forskning som visar en korrelation mellan ett högt bmi och att inte äta frukost. Detta beror bland annat på att de som hoppar över frukost i övrigt har en rörig vardag med osunda kostvanor, vidare har de även en tendens att överkompensera för den missade frukosten genom överätning av osunda alternativ senare på dagen. För att klargöra handlar det här om personer som exempelvis äter pizza och andra ogudaktiga kaloribomber.

Det viktiga är dock att inse att studierna som gjorts inte visar på någon kausalitet mellan att hoppa över frukost och att vara tjock. Korrelationer kan man hitta lite över allt i samhället. Ett roligt exempel är hårdrockare och långt hår. Hårdrockare har ofta långt hår = korrelation. Får man långt hår av att lyssna på hårdrock =(nej- hade man det hade det hetat kausalitet). Vi kan alltså tillämpa detta till frukostintagets vara och icke-vara. Blir man fet av att inte äta frukost enligt studierna? Nej.

Slutsats

Det finns ingenting magiskt med frukost och det är definitivt inte dagens viktigaste mål (målet efter gymmet innehar den platsen). Om du inte är hungrig på morgonen, ät inte, spara de kalorierna till senare.

/Marcus

 

6 Comments on “Angående frukost

  1. Om man tränar innan lunchen kan det vara bra med frukost då eller räcker det med att äta efter tror du?

    • Tjena!

      Artikeln var striven främst med tanke på de som tränar kring 4-7 i “vanlig tid”. Om man tränar innan lunch kan det definitivt vara värt att äta innan. Den absolut viktigaste tumregeln när det kommer till när man ska äta är att äta så att man presterar så bra som möjligt på gymmet. Jag kommer att skriva en längre artikel om detta längre fram!

      Mvh

      Marcus

  2. Pingback: Chapter 20. Intermittent fasting | Mackan Svarar

  3. Pingback: Fungerar fettförbrännare? | Narcissus

%d bloggers like this: