Angående att överdosera protein

En gammal myt som till viss del fortfarande hänger kvar är tron om att ett stort intag av protein skulle vara skadligt och då främst på grund av en överbelastning av levern. Nedan tänker jag bemöta denna myt utan vetenskapliga källor. Anledningen till detta är att vi med hjälp av logiskt tänkande kan analysera ämnet relativt väl. Notera att detta är mer av ett klargörande, jag tror inte att detta blir några nyheter för er som läser denna eminenta sida regelbundet, syftet är snarare att ge er något eller några argument att ta upp nästa gång en obildad kättare ifrågasätter ett högt proteinintag, eller ett intag av vassle för den delen!alpha323
Vi kan börja med att bemöta argumentet om att just vassle skulle vara extra jobbigt för levern att bearbeta, gissningsvis är denna myt sprungen ur faktumet att det är i pulverform (och dessutom är ett sådant där läskigt kosttillskott), vilket för vissa människor känns lite suspekt. Det enklaste sättet att bemöta dessa irrläror är helt enkelt att hänvisa till vasslets ursprung och förklara vad det faktiskt är. Kort och gott är det en mejeriprodukt med ett väldigt högt proteininnehåll. Och därför kan vi då anta att det är rimligt att likställa vassle med Keso och mjölk när det kommer till eventuella leverskador. thor6
Ovanstående stycke är dock bara en parantes. Den stora frågan man bör ställa sig när det kommer till hurvida ett generellt högt proteinintag kan vara skadligt för oss människor är hur fan i helvete det går ihop evolutionärt sätt. Ponera att vi lever för 10.000 år sedan, vi har inte tillgång till mat när vi så önskar. När vi väl får tag i mat äter vi så mycket vi bara kan. Ponera vidare att du och dina fränder just nedlagt en älg, alltså ett stort och proteinrikt mål som väntar. Under vilket stadie i vår utveckling skulle vi gynnats av en oförmåga att hantera stora mängder protein, eller till och med skadats av det? Inget är svaret. Kroppen vill såklart tillgodogöra sig så mycket av näringen som möjligt. Detta leder oss även in på frågan angående protein per måltid, en gammal skröna är att kroppen endast kan ta upp si och så många gram protein per måltid. Detta är såklart (med samma logik) också befängt evolutionärt sätt. Kroppen mår självklart inte dåligt av ett högt intag av livsnödvändig makronutrient. Med detta finns det dock ett tak för hur mycket protein som är nödvändigt för optimal muskeltillväxt. Här skiljer sig forskningen (som alltid) åt en del men den generellt accepterade mängden brukar sättas kring 2x kg kroppsvikt i gram för rena atleter, dvs 200 gram för mina 100 kg. WP_20140116_001För att avsluta diskussionen är det roligt att poängtera ut att de som ondgör sig över proteinpulver och andra hemskheter ofta inte brukar vara främmande för en regelbunden alkoholkonsumtion, vilket om något är direkt skadligt för levern.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: