Hur undviker man att bli katabol?

En vanlig fråga som brukar dyka upp i samband med diskussioner om längre fastor är hurvida man blir katabol eller ej. För de som inte läst mitt inlägg om 24-timmarsfastor finns det här

sidechest6

Hur blir man katabol? Hur förlorar man muskelmassa? Svaret på denna fråga är helt enkelt genom att bli svagare. Precis som du ökar i muskelmassa då du blir starkare tappar du i muskelmassa när du blir svagare. Det du alltså behöver ha stenkoll på under en deff är att inte bli svagare, har du tappat styrka har du misslyckats. Jag siktar på att hela tiden bli starkare under deffen. Eftersom jag inte har en tillräckligt låg kroppsfett har min kropp (precis som de flestas kroppar) energi att ta av i form av lagrat fett, jag är då heller inte i ett egentligt underskott (men detta blir ett annat inlägg).
För att garantera att du inte tappar muskler bör du först och främst säkerställa ditt proteinbehov, vilket är 1,8 g per kroppsvikt. Och sedan se till att inte tappa styrka i någon övning. Gör du detta behöver du inte oroa dig för att gå utan mat under en längre period. Om du kör en 24-timmarsfasta, se till att få i dig hela ditt proteinintag innan du börjar fastan så är det ingen fara efter det.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: