Hur många reps?

Tänkte idag dela med mig av lite högkvalitativ information för den gymmande individen!

WP_20140412_011

Vanligtvis brukar man dela upp repetitionsantalen i styrka och hypertrofi. Denna uppdelning var någonting jag tog för givet när jag blott var en dödlig människa. Nu när jag uppnått ära kan jag meddela att denna uppdelning inte nödvändigtvis är korrekt. För de som inte känner till uppdelningen brukar 3-6 repetitioner ses primärt som styrketräning och 6-12 brukar ses som optimalt för hypertrofi. Jag har 5 som ett tal som jag oftast siktar på. Dvs 5 repetitioner i bänkpressen, under 5 set. Detta har fungerat bra för både mig och andra. Nyckeln till att växa muskulärt ligger primärt i progressionen. Om man sätter 5 som antal repetitioner går det utmärkt att hålla det där och öka vikten pass för pass. Det går också utmärkt att ha 10 som antal att sikta på. Det är upp till var och ens personliga preferens. Jag föredrar tyngre vikter och lägre repetitionsantal, det är min preferens för att växa.
Med detta sagt finns det dock fördelar med att hålla repetitionsantalet högre på vissa övningar, varför det ibland rekommenderas.
Skaderisken kan vara högre ju tyngre vikter du har, detta säger sig självt. Jag har personligen hållit mig skadefri men vill bara nämna att risken kan vara större.
Progression kan vara enklare att uppnå vid högre repetitionsantal. Exempelvis så är det lättare att gå från 10 repetitioner på 100 kg till 11 repetitioner på samma vikt än exempelvis 5 repetitioner på 120 kg till 6 repetitioner på samma vikt (det blir alltså lättare då stegen blir mindre). Anledningen till detta är även att man vid högre repetitionsantal ofta kan pressa sig själv till mer ansträngning (där psyket kommer in) medan det snarare är ens rena styrka som säger ifrån vid tyngre vikter. Exempel på detta är att du ofta kan kriga dig till ytterligare en repetition när du är uppemot 10-12 stycken.

WP_20140330_002

Som sagt är det viktiga att hitta ett sätt som på bästa sätt leder till progression. Min högst personliga erfarenhet är att detta går bäst när jag tränar så tungt jag kan. För någon annat kanske det på grund av ett antal olika anledningar är bättre att köra högre repetitioner. Vad som är viktigt att ha med sig är dock att båda sätten leder till muskulär tillväxt, då denna kommer av en konstant progression. För att återigen ta styrkelyftare som exempel så har de flesta med goda lyft muskulösa kroppar, att de ofta inte ser bra ut beror helt enkelt på att de aldrig deffar. Det är alltså inte på grund av hur de tränar som leder till att de inte ser lika estetiska ut som ‘kroppsbyggare’. För att vara tydlig är jag ingetdera.
Min poäng med detta inlägg är alltså att belysa faktumet att hur många repetitioner du än gör kommer de att leda till att du växer, så länge du utför övningen korrekt och att du hela tiden går framåt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: